آیت‌الله تسخیری به مذهب شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌البیت‌(ع) با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری به مذهب شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد، گفت: ایشان همواره مدافع مکتب تشیع بودند و بعد از انقلاب اسلامی توانست مذهب شیعه را در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب برساند.

به گزارش حوزه خبرنگاران افتخاری خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن اختری، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت‌(ع) و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در گفت‌وگویی، با گرامیداشت یاد و خاطره عالم بزرگوار، مجاهد، مبارز و سخت‌کوش مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری گفت: آیت‌الله تسخیری یک شخصیت کم‌نظیری است که نقش بسیار گسترده و سازنده‌ای را در طول دوران زندگانی خویش و عمر با برکت و شریفشان داشتند.

وی افزود: شناخت بنده از آیت‌الله تسخیری به پنجاه و اندی سال بر می‌گردد. ایشان از همان روزهای نخست تحصیلات خود در نجف اشرف وارد فعالیت‌های سیاسی شد و با پیوستن به حزب دعوت اسلامی عراق، فعالیت‌های سیاسی و دینی خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام اختری اضافه کرد: آن مرحوم یک شخصیت چند بُعدی داشتند؛ هم در فقه و اصول، مجتهد و محقق بودند و هم در تفسیر قرآن کریم و فلسفه اسلامی و مسائل مختلف شریعت، تخصص وافری داشتند.

وی درباره ویژگی‎های شخصیتی آیت‌الله تسخیری گفت: آیت‌الله تسخیری یکی از شاگردان موفق شهید بزرگوار آیت‌الله العظمی سید محمدباقر صدر بود که درس او را فراگرفت و از محضر او بهره‌های فراوان برد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا اظهار کرد: آیت‌الله تسخیری در حرکت سیاسی آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم در مبارزه علیه توده‌گری و حزب بعث عراق که بارها بازجویی و زندانی شد، در سال ۴۹ او نیز، مانند بسیاری علماء و بزرگان از عراق رانده شد و به ایران آمد و در حوزه علمیه قم، شاگرد آیت‌الله وحید خراسانی بود و براساس افق دیدگاه‌های سیاسی خود حرکت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یک عالم ادیب به معنای کامل و یک متخصص در علوم ادبی اسلامی و عربی بود. آن عالم ربانی تبلیغ دین را یکی از وظایف خود می‌دانست و در موسم‌های تبلیغی برای تبلیغ به شهرهای مختلف عراق می‌رفت و یکی از استقبال‌کنندگان حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف بود و برای امام راحل قصیده سرود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت‌(ع) به علاقه و ارادت آیت‌الله تسخیری به حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اشاره کرد و گفت: ایشان جزو ارادتمندان مخلصی است که به لحاظ فکر و اندیشه در چارچوب اندیشه‌های رهبری حرکت کرد و در رساندن این رسالت به جهان از هیچ همتی دریغ نکرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله تسخیری برای جهاد علیه صدام و بعث در جبهه‌های حق علیه باطل، نقش تأثیرگذاری داشت. آن مرحوم بدون هیچ واهمه‌ای در دوران رژیم طاغوتی صدام، وظایف خود را انجام داد.

حجت‌الاسلام اختری تأکید کرد: یکی از نقش‌های بی نظیر آیت‌الله تسخیری که مقام معظم رهبری نیز در پیام خود به آن اشاره کردند، زبان گویای اسلام و تشیع بود. چون آن مرحوم از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی که برخی کنفرانس‌های سیاسی اسلامی در کشورهای مختلف تشکیل می‌شد، به عنوان نماینده ایران به دفاع از مکتب اهل بیت(ع) و جایگاه و موقعیت نوپای جمهوری اسلامی می‌پرداخت.

وی با اذعان اینکه آیت‌الله تسخیری به مذهب شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد، گفت: ایشان همواره مدافع مکتب تشیع بودند و بعد از انقلاب اسلامی توانست مذهب شیعه را در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب برساند و همه اعضاء آن را به رسمیت بشناسند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل البیت‌(ع) افزود: مرحوم آیت‌الله تسخیری شخصیتی ادیب، شاعر، خوش‌اخلاق و بسیار متواضع بود و در میان علماء مسلمان در کشورهای مختلف به عنوان چهره‌ای آشنا شناخته می‌شد و همه به وی احترام می‌گذاشتند.

وی در پایان سخنانش، مطرح کرد: بنابر فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «إذا مات العالم ثُلم في الإسلام ثَلمة لا يسدّها شيء إلى يوم القيامة؛ وقتی عالمی از دنیا می‌رود در اسلام یک رخنه و شکافی ایجاد می‌شود که قابل جبران و پوشاندن نیست.» حقیقتاً فقدان آیت‌الله تسخیری، رخنه‌ای در اسلام و خسارت جبران‌ناپذیری برای جمهوری اسلامی است. امیدواریم بعد از ایشان با نگاه عمیق و خرد حکیمانه حضرت امام خامنه‌ای(دام ظله العالی)، این حرکت بالنده، سرفراز و پویا ادامه دار باشد.

بنابر اعلام این خبر، مراسم هفتمین روز ارتحال آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، (۴ شهریورماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونان، مدیران و کارکنان این سازمان و اعضای خانواده و بستگان آن عالم ربانی و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، حوزوی و سیاسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

انتهای پیام/